zaterdag 28 augustus 2010

Digitale prentenboeken

Tijdens de les Nederlands leerden we kennis maken met het begrip digitale prentenboeken.
Dit zijn boeken die je op het internet kunt bekijken en beluisteren. Kinderen vinden het altijd leuk om bewegende figuren te zien in een boek.
Een digitaal prentenboek kan je zelf ook maken. Dit doe je door prenten in te scannen, deze op een powerpoint te plaatsen. Daarna spreek je de tekst in en plaats je die bij de juiste prent. Zeer eenvoudig maar zeer leuk om te doen. ( Dit heb ik dan ook gedaan voor het verhaal van mijn verteltas)
Nog niet alle boeken zijn digitaal te bekijken op het internet. Dit komt omdat nog niet veel mensen op de hoogte zijn van het bestaan van digitale prenten boeken op het internet.
Hieronder vind je een link die een samenvatting toont van sites waarop je digitale prentenboeken kunt bekijken.
Veel kijk- en luisterplezier.
http://computersindeklas.web-log.nl/computersindeklas/digitale-prentenboeken.html

De rituelenkoffer

In godsdienstdidactiek maakten we kennis met de beginsituatie voor het vak godsdienst, verdiepten we ons in het ontwikkelingsplan en in het werkplan godsdienst en leerden de verschillende stappen in de opbouw van een godsdienstmoment en in het inplanten van godsdienst binnen een BC kennen. Van daaruit werkten we de accenten ‘verhalen en levensbeschouwing’ en ‘rituelen en symbolen’ verder uit.

Om de module ‘rituelen en symbolen’ verder uit de werken kregen we de opdracht om een rituelenkoffer te ontwerpen, die we op stage tijdens de godsdienstactiviteiten konden gebruiken. Het maken van een rituelenkoffer hield enkele criteria in. Het was noodzakelijk om zowel symbolisch-religieuze als symbolisch-godsdienstige elementen te gebruiken. Deze elementen moesten ook de verbonden van de kleuters bevorderen en aansluiten bij de leefwereld. Met deze formulering van de opdracht ging ik aan het werk.

Ik keek in heel wat kleuterklassen rond hou de godsdiensthoek ingericht was en welke elementen ze gebruikten. Daarnaast raadpleegde ik ook het internet en enkele boeken in de bibliotheek. Geleidelijk aan ontstond mijn rituelenkoffer waar verschillende symbolen, rituelen, gevoelens enz. een plaats kregen.

Volgende elementen vind je terug in mijn rituelenkoffer:

- Het verteldeken: Hierbij krijgen de kleuters de kans om iets te vertellen aan de klasgroep die ze belangrijk vinden.

- Een nieuw leven- afscheid: In de koffer zit een zak met ballonnen, wanneer één van deze situaties voorkomt in de kleuterklas maken we het even stil en hangen we een ballon in de klas met eventueel een foto op van de persoon over wie we het hebben.

- Openheid: De sleutel staat centraal voor openheid. Openheid naar de juf, andere kinderen, iedereen.

- Kaars + kruisje: Dit zijn twee dagelijkse rituelen. Tijdens elk godsdienstmoment wordt de kaars aangestopt, bij het kaarsje staat altijd het kruisje.

- Gevoelensdobbelsteen: Om met kinderen rond gevoelens te praten zit er een gevoelendobbelsteen in de doos. Op iedere zijde staat een kleur met een gevoel. In de koffer zitten dan ook nog eens prenten met gevoelens op . Wanneer kinderen dan eens moeten praten over een gevoel kan de prent een hulpmiddel zijn.

- Gevoelensboom: Kinderen kunnen hier terecht met hun gevoelens. Door zijn symbool in de groene of rode boom te hangen weten andere hoe de kleuter zich voelt.

- Een pluim geven: Af en toe moeten we elkaar eens een pluim durven geven als we dit echt nodig vinden.

- Pesten- ruzie: Pesten en ruzie komt steeds vaker voor in de kleuterklas. Praten met elkaar is meestal geen optie, daardoor zit er in de rituelenkoffer de sorry-ketting. Deze kan je aan iemand geven om te tonen dat het je spijt.

- Moederdag & Vaderdag : In de koffer zit een verhaal over moeders en vaders, wat ze betekenen voor ons, wat ze doen voor ons…

- Gebedenboek. In de rituelenkoffer is er een gebedenboek aanwezig. Het gebedenboek telt 365 gebeden in verschillende thema’s

- Natuurelementen: Kleuters zijn heel erg aangetrokken tot de natuur. De natuur staat centraal voor de stilte. In de koffer zit voor elk seizoen een kenmerk.

vrijdag 27 augustus 2010

De verteltas

Wat is een verteltas?

Een verteltas is een kleurrijke stoffen tas met daarin een mooi prentenboek en nevenboek. Een thema uit het boek is uitgewerkt met behulp van een informatief boek, attributen zoals kleurplaten, handpoppen, spelletje, , leeswijzer en een ervaringsschriftje. Elke Verteltas vertelt zijn eigen verhaal. Het is een tas met een schat aan aantrekkelijke materialen die op verschillende manieren gebruikt kunnen worden.

Naar aanleiding van het examen Nederlands kregen we de opdracht om een verteltas te maken. Dit leek in het begin een zeer moeilijk opdracht, ik vond het moeilijk om een gepast boek te vinden en daarop dan verder te bouwen met een nevenverhaal, spelletjes enz. Toen ik thuis mijn boekencollectie van Tip de muis eens bekeek, was er één boek die onmiddellijk mijn aandacht trok: Tip de muis is jarig. In de kleuterklas wordt er altijd veel aandacht besteed rond het ‘jarig zijn’. Ik vond het een leuk uitdaging om daar een verteltas rond te maken en deze dan te introduceren in de kleuterklas. Wanneer een kleuter dan jarig is zou hij deze verteltas meekrijgen naar huis en er een leuk weekend mee kunnen beleven.

Wat bevat mijn verteltas rond jarig zijn?

- Het hoofdverhaal: Tip de muis is jarig- Anna Casalis & Marco Campanelle

- Het nevenverhaal: De cadeautjes- Paul Stewart

- Een informatief boek: Het feestje van Femke- Brenda Apsley

- Een memoryspel

- Het dierenfeestspel ( Animal Party)

- Het verhaal ingesproken op cd

- Schimmen voor een poppenspel

- Attributen ‘ Jarig zijn’

- Kleurplaten

- Mapje met informatie

- Het ervaringsboekje



Doelgroep

De tassen worden gebruikt vanaf de peuterklas tot aan de 3de kleuterklas. Met behulp van de tas kan gedifferentieerd worden naar niveau, leerstijl en interesse van het kind en de ouders.

De ouders zijn in het leerproces een belangrijke schakel. Zij zijn nauw betrokken bij alle aspecten van de werkwijze.

Waarom zou je zo’n verteltas gebruiken?

Het lijkt allemaal niet zó bijzonder, maar toch kan je met zo’n verteltas heel wat bereiken:
* je stimuleert op een speelse wijze de taalontwikkeling van kinderen
* je biedt ondersteuning aan de ouders bij het interactief voorlezen
* je vergroot het lees- en voorleesplezier en versterkt de leesomgeving
* je bevordert de ouderparticipatie en -betrokkenheid
* je bevordert de informele contacten tussen leerkrachten en ouders

Voor extra informatie rond het maken van een verteltas, raadpleeg volgende link
http://www.steunpuntgok.be/downloads/goktip_verteltas.pdf

Muziekinstrumenten

Muziek is een onderdeel in de kleuterklas die je niet meer kan wegdenken. ’s Morgens wordt de dag ingezet door het ochtendlied. Gedurende de dag worden er tal van functionele liedjes gebruikt in de kleuterklas. Daarnaast heb je ook nog een de themaliedjes die gebruikt worden in de kleuterklas. Muziek is niet meer weg te denken uit het leven van een kleuter. Kinderen zijn gek op zingen, denk maar eens aan de tientallen keren dat ze staan mee te zingen met de gekende liedjes van K3, Piet piraat enz.
Muziek is meer dan een cd op te leggen en de kleuters te laten luisteren. Kleuters maken graag zelf muziek maar de aankoop van muziekinstrumenten is niet goedkoop. Dit is zeer gemakkelijk op te lossen door zelf muziekinstrumenten te maken. Klinkt niet eenvoudig maar zo is het wel. Dit was dan ook de opdracht die we kregen tijdens de lessen muziek.

Na het maken van muziekinstrumenten konden we deze dan ook gebruiken tijdens de stage van maart en mei. Kleuters waren altijd zeer verast als ik mijn doos met instrumenten boven haalde. Ze waren heel geïnteresseerd en vooral nieuwsgierig om al deze nieuwe dingen uit te testen.

Mijn muziekkoffer bevat volgende elementen:

- Ritmestokken gemaakt uit bamboe

- Schuddoosje gevuld met rijst of mais

- Een bellenkrans

- Trommels

- Trommelstokken zacht en hard

- Een triangel

- Een fietsbel op een stokje met bijhorende stokjes om te beslaan

- Een schellenschok ( gemaakt met behulp van kroonkurkjes)

- Schuurblokjes ( schuurpapier op een houten blokje )

let's start at the very beginning
a very good place to start
when you read you begin with abc
when you sing you begin with do re mi
do re mi
the first three notes just happen to be
do re mi do re mi
do re mi fa so la te

De weerkoffer

Tijdens het 2de semester kregen we tijdens de les wero de opdracht om een weerkoffer te maken. Het was de bedoeling dat je de weerkoffer kon gebruiken voor zowel de 1ste, 2de en 3de kleuterklas. De opdracht bestond erin om een plank te maken waarop je het weer kon aflezen. Daarnaast moest er ook gebruik gemaakt worden van verschillende kaartjes zodat er een moeilijkheidsgraad te onderscheiden was. Een onderdeel van de opdracht was ook: maak 3 weerinstrumenten waarmee je weer op één of andere manier kan meten. Ook werd er verwacht dat je een teken, symbool, voorwerp maakte die erop wees wie de weerman of weervrouw van de dag was. Een laatste onderdeel van de opdracht was om een aankleedpop te maken.

Nadat ik deze opdracht kreeg bracht ik meteen een bezoek aan de bibliotheek en het internet. Ik zocht allerlei prentjes, foto’s, ideeën om te kunnen starten aan mij weerkoffer. Na vele keren te brainstormen en te overleggen met medestudenten kwam mij weerkoffer tot stand.

Mijn weerkoffer bevat.

- Foto’s van 6 verschillende weersituaties voor het 1ste kleuter

- Verschillende prenten van weersituaties voor het 2de kleuter

- Verschillenden prenten van weersituaties voor het 3de kleuter

- Een ketting voor de weerman of weervrouw

- Prenten en foto’s van de verschillende seizoenen met een moeilijkheidsgraad voor de 1ste,2de en 3de kleuterklas

- Een aankleedpop

- De dagen van de week met prenten en in geschreven vorm

- De maanden van het jaar door middel van prenten

Om mijn weerkoffer functioneel te maken en ervoor te zorgen dat hij goed hanteer is voor kleuters koos ik ervoor om met velcro te werken. Alle kaartjes kunnen gemakkelijk bevestigt of verwijderd worden van het bord. Het bord kan ook gevouwen worden zodat het geheel in een doos past en deze niet veel plaats inneemt.

Stage maart

Het echt werk !



Stage maart, het moment waar ik voor de allereerste keer zelf een ganse week de juf kan én mag zijn. Uren, dagen, weken voorbereidingswerk was er nodig om deze stageperiode tot een goed eind te brengen. Het was dan ook de eerste keer dat we leerden rond een BC ( belangstellingscentrum) te werken waarmee we de kleuter van dag 1 tot dag 5 konden boeien. In deze periode werd er gewerkt rond het BC ‘Naar bed’. Dit belangstellingcentrum werd opgebouwd rond het boek: Boem het wakkere slaapschaap. Boem is niet zomaar een slaapschaap, Boem is een slaapschaap die wel 20 dingen probeert om te kunnen slapen maar zonder resultaat. Tijdens de stageweek werd er iedere dag een nieuw dagthema aangebracht in de klas rond slapen. De kinderen kregen de kans om hun pyjama eens mee te brengen naar de klas. Op vrijdag kregen we bezoek van alle slaapknuffels waardoor er een groot berenassortiment in de klas aanwezig was. Daarnaast kreeg de klas ook een ware metamorfose tijdens de stageweek. Overal in de klas kon je sterren en donkere wolken terugvinden in de klas waardoor het inleefvermogen van de kinderen al héél wat groter werd. Aan het prentenbord in de klas kwamen er 10-tallen foto’s en prenten van alle soorten bedden. Ook de poppenhoek bleef niet gespaard van de metamorfose. De poppenhoek werd omgetoverd tot een echte slaaphoek met kussens, dekens, pantoffels, pyjama’s, bedjes, een nachtlamp, knuffels enz.


Om de kleuters al wat voor te bereiden op de komst van nieuwe juf en het BC ‘ Naar bed’ had ik een slaapdagboekje ontworpen. In dit boekje stonden kleine opdrachten waardoor de kinderen even stil stonden bij alle aspecten van het slapengaan. Zo ontdekten de kleuters dat ieder kind een ander bed heeft met een ander laken. Daarnaast ontdekten ze ook nog dat iedere kleuter een ander slaapritueel heeft, zo gaat de ene kleuter nog wat tv-kijken voor het slapen gaan en zal de andere kleuter een boekje lezen voor het slapengaan. Tijdens de stageweek werd er af en toe tijd gemaakt om klassikaal het boekje te bekijken en te bespreken. Zo konden de kleuters hun ervaringen delen.



Werktijd!



Naast het spelen en verkennen van de klas werd er af en toe ook was tijd gemaakt om te knutselen. De kleuters brachten een schoendoos mee naar de klas. Deze schoendoos werd met behulp van kosteloos materiaal omgetoverd tot een bed. Voor de ene kleuter was dit een grote uitdaging dan voor de andere. Werken met kosteloos materiaal was een grote uitdaging voor de kleuters.


Na een intensieve werk- en speelweek gingen de kleuters naar huis met een rugzak vol nieuwe ervaringen. Het was een geslaagde eerste stageperiode.


Hieronder zie je ook enkele voorbeelden van bedjes gemaakt uit kosteloos materiaal.





Voor extra informatie over het boek: Boem het wakkere slaapschaap, raadpleeg volgende link: